Discusseer hier over de aanschaf opvoeding van een Mastino pup.

Moderator: Angelique

Een pup aan de lijn leren lopen

Nieuw berichtdoor Piet op 31 jul 2005 09:48

ON TOPIC:
EEN MASTINO EN AAN DE LIJN LEREN LOPEN.
Laatst bijgewerkt door Piet op 31 mei 2006 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Piet
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor Piet op 31 jul 2005 09:57

Verzoek aan de moderator:

Ik kom tot de conclusie dat mijn hierboven staande post niet on topic is. Zou je zo vriendelijk willen zijn het te verplaatsen naar waar het thuis hoort.

Bij voorbaat mijn dank.
Piet
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 10:45

Dat wil ik graag Piet.

Alhoewel het moeilijk is omdat \"op papier \" uit te leggen.

Idd is het advies aan elke hondbezitter, \" trek hem maar mee\", want op den duur \"breek\" je zijn verzet en win je de strijd.
Maar bij een MN is de kans dat jij de strijd gaat verliezen 90 %.

Bij de meeste rassen werkt dat wel maar bedenk dat niet alleen het karakter van de Mastino maar ook zijn gewicht tegen werkt in zo'n advies.

Op een hondenschool waren mijn adviesen anders als in een thuissituatie.
Op een hondenschool moesten alle honden aangelijnd zijn maar thuis was altijd de ideale omstandigheid voor de \"alfa-training \".

Bij deze vorm van trainen draai je de boel om en geeft de hond het idee dat alles van jou afkomt terwijl dat niet het geval is, alles komt van de hond af.

Ten eerste is het makkelijker een hond los te leren volgen als aan de lijn.
Dat klinkt onwaarschijnlijk maar is toch zo. Zonder iets aan zijn nek en hals is de hond gewilliger als met iets vreemds om zijn nek.

In de eerste instantie leerde ik de mensen met een Mastino de Mastino het gevoel te geven van vertrouwen. Zo heb je de meeste kans dat je hond bij je blijft en je gaat volgen, een Mastino volgt niet \"netjes aan de voet\" maar een halve meter achter je, dat is normaal, probeer hem niet netjes aan de voet te krijgen want dat werkt alleen maar tegen in het trainen.

Wel ga je zo snel mogelijk een bandje ( geen slipketting ) om zijn nek doen zodat hij het gevoel van dat bandje normaal gaat vinden, nog geen riem aan het bandje doen, alleen het bandje dus, meer niet.

Je geeft ook geen commando's maar wacht af wat de hond gaat doen.
Op een gegeven moment gaat hij toch een keer lopen en omdat je je hond goed in de gaten houdt weet je wanneer dat is en zeg je op dat moment \"volg . Het is dus \"nog\" geen commando., maar na verloop van tijd draai je de boel om, je wacht niet totdat hij gaat lopen maar jij gaat lopen en geeft dan het commando \"volg\", negen uit de tien keer dat de hond dan ook gaat volgen, zonder enige druk op te leggen.
Dit kun je zo ook doen met het \"zit\" en \"af\" ( het gaan liggen ).

Je probeert, wat erg moeilijk is bij een Mastino zijn aandacht vast te houden en het niet te lang vol te houden, een meter of tien is genoeg, het gaat erom dat de hond went aan het krijgen van opdrachten en deze op den duur uit gaat voeren als jij zo'n opdracht geeft.

Als de hond gewend is aan het commando en het bandje in zijn nek en hij volgt redelijk aan de voet zonder telkens vooruit te willen lopen ( wat je tegen kunt gaan door op het moment dat hij dat doet een rechtsomkeert te maken en zo zijn intensie weg te halen en er een van jou voor in de plaats te stellen ) dan kun je gerust een leidband aan doen, deze zal los hangen, in een lus tussen jou en je Mastino.

Omdat hij dat waarschijnlijk ervaart als \"vreemd\" zal hij niet zozeer zich gaan verzetten maar meer een afwachtende houding aan gaan nemen.
Nu is het moment daar om dat vertrouwen dat je gekweekt heb in de voorbije weken in praktijk uit te oefenen. Je trekt beslist niet aan de lijn maar \"praat op je hond in\" en neem hem zo mee.
Als je toch aan de lijn gaat trekken dan zal hij dat zien als een bevesteging van zijn gevoel over dat \"vreemd \" zijn en in verzet gaan.
Gezien het gewicht en het karakter van een NM ga je daar de strijd verliezen en daarmee verlies je een heleboel, het vertrouwen is weg en komt niet snel terug.

Er hangt nu een bandje met een leidband om zijn nek en is de \"link \" tussen jou en je hond.
Zorg dat in alle omstandigheden die leidband NOOIT strak komt te staan, net voordat dat het geval zou zijn geef je een \"korte correctie\", d.w.z. een snelle ruk aan de lijn, niet om hem te \"pijnigen\" maar om zijn attentie terug te krijgen. In een tiende van een seconde MOET de lijn weer \"hangen\". De hond moet het ervaren als \"schrik\" en niet als \"ik wordt opgehangen of tegengehouden\".
Probeer wel zoveel mogelijk NIET te corrigeren met de lijdband maar eerst en als het kan OVERTUIGEND met de stem !
Pas dan met de band ( eventueel met later er een slipketting aan maar dat hoeft niet altijd zo te zijn, dat ligt weer aan de....gevaarlijk woord maar dat is het vakjargon...pijndrempel van de hond ).

Kort en bondig ; leer eerst je Mastino los volgen en laat hem daarna wennen aan een bandje of ketting en leidband.
De leidband MOET altijd in een losse-lus hangen en NOOIT strak staan, dus ook niet kort houden maar ruimte geven om fouten te kunnen herstellen.
De leidband is geen wurg op ophang middel maar een direkte connectie tussen hond en geleider.
Met stroop vang je meer vliegen.

Op de foto een mooi voorbeeld, het vertrouwen dat de baas heeft in zijn MN zorgt dat de lijn slap hangt. P.s. deze hond heeft een slipketting aan ook al is dat niet te zien op de foto en hij heeft er geen last van, de baas ook niet maar mocht het \"uit de hand lopen\" dan is zo'n slipketting een beter corecctie middel bij een MN als een bandje.
Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto. Er was toen nog geen digitale.
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor karen op 31 jul 2005 11:08

Norris, d�????�???�??�?�¡t is nu nog eens een uitleg!! Vind je het goed als ik deze post \"ombouw\" tot een artikel in PDF-formaat zodat de mensen het kunnen downloaden en uitprinten?
karen
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 11:22

Ik word niet graag \"omgebouwd\" maar in dit geval, ga je gang.

Norris. :lol:
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor Esther op 31 jul 2005 11:32

Piet, bij deze is je nieuwe onderwerp verplaatst!
Esther
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor karen op 31 jul 2005 11:43

:D Norris: proberen jou om te bouwen is hetzelfde als proberen een Mastino om te bouwen: dat lukt dus n�????�???�??�?�³�????�???�??�?�³�????�???�??�?�³�????�???�??�?�­t! :d:'
karen
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 12:18

In dit antwoord ligt meer als je op het oog zou vermoeden.
Met een dergelijk antwoord bevestig je de rang die je hebt op dit forum.

Met dit antwoord laat je zien dat jij de Mastino en haar Mastiniari door en door begrijpt, daar is ,mijnsinziens, van af nu geen twijfel meer over !

En voor degene die daar nog wel over zouden twijfelen, twijfel aan jezelf eerst want een dergelijk uitspraak kan alleen komen van een ras-kenner bij uitstek.

Norris. :) :) :) :) :) :) :)
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 14:13

Ik heb v.w.b. het volgen e.d. grotendeels dezelfde opvoeding gegeven aan Laika dan aan al mijn voorgaande politiehonden en die is als volgt:

Ik laat een pup volledig zonder enige dwang of dwingelandij tot een leeftijd van 7-8 maanden.
NIETS qua app�????�???�??�?�¨l dwing ik in die periode.
Bij me komen train ik door heeeeeel enthousiast te praten tegen de jonge hond. Dit doe ik frequent oefenen.
Onder geen voorwaarde lok ik met snoepjes, want een hond moet blij zijn om naar mij te komen en niet voor een hapje.
Veel spelen�???�??�?�¢?�???�??�?�¦want spelen is goed voor de intelligentieopbouw van een hond! Verschillende truukjes aanleren�???�??�?�¢?�???�??�?�¦..

Voorbeeld: Laika pikt altijd de post. We hebben nu van de last een lust gemaakt door haar te leren dit vervolgens aan ons te geven�???�??�?�¢?�???�??�?�¦.(vol kwijl en tandafdrukken�???�??�?�¢?�???�??�?�¦.)
(Ik dacht dat dit strikt voorbehouden was aan Labradors en Golden Retrievers�???�??�?�¢?�???�??�?�¦maar onze Laika doet het dus ook�???�??�?�¢?�???�??�?�¦.hahahaha).

In deze periode laat ik de jonge hond vanaf de puppetijd tot zo�????�???�??�?�´n 7-8 maanden buiten loslopen wanneer het kan. Ook hebben ze geen slipketting of halsband aan maar een `schouderholster`�???�??�?�¢?�???�??�?�¦zo�????�???�??�?�´n riem die rond de nek en de borst zit. Dan zijn ze ook meestal ook rustiger aan de lijn.
Ook trekken aan de lijn in die periode mag�???�??�?�¢?�???�??�?�¦.geen punt!

Verder train ik op inprentingen zoals;
 `altijd iets moeten doen voor eten`. Nooit iets voor niks!
 Met spelen wint DE MENS ALTIJD en is ALTIJD degene die stopt op het einde!

Tot de hond zo�????�???�??�?�´n 7-8 maanden is en dan gaat de druk gelijkmatig omhoog. De jonge hond moet leren zitten, volgen en afgaan (eerst in de vertrouwde omgeving, als dat goed gaat dan op ander terrein).
Basisdwang dwing ik hier toe, met veel enthousiasme indien dit kan, met een duidelijke `afkeer`in de stem wanneer dit nodig is�???�??�?�¢?�???�??�?�¦�???�??�?�¢?�???�??�?�¦maar wederom zonder snoepjes!
Zo bouw ik de druk langzaamaan op!

Indien de hond stemgevoelig is kan dit, indien niet pas ik dwang toe met de slipketting.
Laika is zeer stemgevoelig!

De uitzonderingen die ik maak voor Laika:
 Nog consequenter dan normaal, met name de overige `huisgenoten` hier wijs ik daarop!
 We straffen de kinderen als ze stout zijn niet waar Laika bij is!
 Bezoek MOET Laika de eerste minuten van het binnenkomen totaal negeren en geaaid mag er pas worden als DAARNA Laika naar het bezoek toegaat, NOOIT uit zichzelf naar de Laika toe!! Eerst wij, dan de kinderen, dan de honden.

Opvoeding pas ik natuurlijk aan naar het karakter van de hond en we hebben het geluk dat Laika heel aanhankelijk is op dit moment�???�??�?�¢?�???�??�?�¦

Groet,

Peter
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 14:34

Je bent goed bezig Peter,
maar ik verwachte eigenlijk ook niet anders van jou gezien je achtergrond.

Ik wil er nog even iets aan toevoegen als het mag.

Stel dat er een conflict onstaat tussen de Mastino en een van de kinderen maar eigenlijk heeft de hond gelijk en niet het kind.

Dan nog \"straf\" je de hond maar niet in het bijzijn van de kinderen, daarmee laat je merken dat, ook al weet de hond dat hij gelijk heeft, hij toch als mindere in het roedel staat.

Gelijk daarna vertel je het kind dat de hond gelijk had en het kind niet maar ook weer, niet in het bijzijn van de hond want dan zou de hond alleen maar \"gesterkt\" worden in zijn gedrag en zal een volgende keer het kind zelf wel gaan straffen met alle gevolgen van dien.

Peter haalt dus iets heel belangrijks aan als het om kinderen en honden gaat.
Het kind heeft ALTIJD gelijk en de hond nooit ( al is het voor ons mensen moeilijk omdat wij een \"rechtvaardigheidscomplex\" hebben) om heel duidelijk te stellen dat de hond een ondergeschikte is aan ons mensen en dus ook aan kinderen.

Ga zo door Peter volgens mij ga je goed zo.
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 15:09

Beste Norris,

klopt als een zwerende loopkussen! :D

Kinderen krijgen v.w.b. de honden in het algemeen ALTIJD gelijk!

Want honden hebben nog wel eens de neiging \"het baasje te gaan helpen\" met de opvoeding van de kinderen en dit willen we graag voorkomen.....

De kinderen zijn van jongs afaan gewent om te gaan met politiehonden...dus dat scheeldt natuurlijk ook een boel en kennen de klappen van de zweep!

Iedere blijk van dominantie of correctie vanuit de honden richting de kinderen wordt direct aangepakt!
Kinderen zelf mogen NOOIT corrigeren, ik ga grommen (echt waar :D) en zonodig ga ik het \"gevecht\" aan....

Groet,

Peter
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor karen op 31 jul 2005 15:30

Nou mensen, er worden hier nogal wat belangrijke tips cyberspace ingeslingerd! :)

De redactie krijgt het nog druk :P :mrgreen: . Er is een goede backup hoop ik, beheerder? Want de harde schijf van mijn Shuttletje heeft ook vast het eeuwige leven niet.

En Norris: klopt. :) Als je eenmaal gaat leren (of hebt geleerd) een Mastino te \"lezen\" dan zet dat zich door naar het lezen van de (ware) Mastiniari. Die zijn net zo \"onwrikbaar\" en duidelijk als een Mastino en roepen d�????�???�??�?�¡�????�???�??�?�¡rom misschien wel zoveel \"weerstand\" op bij mensen die het helemaal niet of net niet helemaal kunnen \"grijpen\", dat Mastinogevoel!
karen
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 16:22

Van dat \"grommen\" begrijp ik helemaal.

Ik betrap mezelf er ook nog regelmatig op.
Maar het werkt wel, als ik tegen mijn Corgie ( jaha, da's wat anders als een Mastino ) grom dan gaat hij onheroepelijk op zijn rug liggen.
Mijn ACD deed dat ook en sommige van mijn Mastini reageerde ook zo.
Het geeft wel aan wie de leider en de alpha is, niet dan ?

waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Het valt nog reuze mee dat ik de toilet bezoek en niet gewoon tegen de deurstijl pis.

Norris. :vzrik

Mag eigenlijk niet maar hier is mijn mini-politiehond ( ook een herder )
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor karen op 31 jul 2005 16:43

Om duidelijk te maken wie de baas is zou dat w�????�???�??�?�©l eens heerlijk zijn, h�????�???�??�?�¨ Norris? :d:'

Je gaat zeker ook met veel tegenzin onder de douche, en slaapt vast ook met �????�???�??�?�©�????�???�??�?�©n oog open en ligt het liefst lui in de zon op een strategische plek in je tuin zodat je ongemerkt voor de buitenwereld alles in de gaten kunt houden.

Ja, ik dacht het al: een gere�????�???�??�?�¯ncarneerde Mastino..... :apls
karen
Veteraan
Veteraan

Nieuw berichtdoor op 31 jul 2005 17:00

:d:'

Als dat eens zou mogen....graag.

Maar over dat plassen tegen deurstijlen enz.

Dat is een territoriumafbakening, een bevesteging dat dit mijn domein is.
Veel reuen doen dat en wij maar schoonmaken om die indringende geur weg te krijgen.
Hij loopt er vervolgens weer voorbij en denkt.....\" ik heb hier toch gepist ?\"
Nee.....nog een keer dan, en wij maar weer schoonmaken en de geur weghalen zodat hij er weer overheen kan pissen.

Ik heb ook zo'n reu gehad, een Rottweiler die altijd op dezelfde plaats in de hal tegen de stijl markeerde met zijn urine.
Mijn vrouw bleef maar poetsen en poetsen tot ik het eens beu werd en ik vlak nadat hij daar weer eens gepist had ik er overheen piste.
Hij snuffelde aan die geur en heeft het nooit weer gedaan.
Vanaf dat moment wist hij waarschijnlijk dat het niet ZIJN domein was maar dat het MIJN domein was.

Nu niet gelijk met z'n allen tegen het bed, de bank, de deur of het nachtkastje aan gaan pissen he, voor het zelfde geld werkt het bij jullie niet en dan kan moedersdevrouw jou rotzooi op gaan lopen ruimen.
Veteraan
Veteraan

Volgende

Keer terug naar Een Mastino pup in huis...maar dan?

• VISITORS

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Design by Atropa